Scadere colesterol - scaderea colesterolului pe cale naturala

Ce sunt alimentele functionale

Alimentatia sanatoasa ne aigura resursele necesare corpului nostru pentru a trai. Alimentele aduc organismului nutrientii de care are nevoie pentru a functiona si pentru a se dezvolta, a se mentine si a se reface.

Nutrientii

Alimentele difera in functie de continutul nutritional. Valoarea nutritiva a unui aliment este determinata de cantitatea si echilibrul dintre macronutrientii si micronutrientii furnizati. In categoria macronutrientilor intra proteinele, glucidele, inclusiv fibrele si grasimile. Din categoria micronutrientilor fac parte vitaminele, mineralele si oligoelementele.

Alimentele functionale

Acest gen de alimente sunt cunoscute si consumate inca din antichitate, in mod traditional, de popoarele lumii. Alimentele functionale sunt cele care aduc beneficii specifice sanatatii, in plus fata de valoarea lor nutritionala. Abia in ultimele decade au fost identificate substantele biologic active pe care le contin unele dintre aceste alimente. Altele, precum usturoiul (amintit in vechile scrieri egiptene), sau varza (ale carei proprietati medicinale sunt mentionate de Catus cel Batran – sec III i.e.n) sunt utilizate pe intreg globul, desi mecanismul lor de actiune este inca insuficient lamurit.

Unul dintre cele mai cunoscute alimente functionale este iaurtul. Acesta era considerat in trecut drept un ‘aliment medicament‘.

In grupa alimentelor functionale intens cercetate, pe langa iaurt, mai gasim pestele gras sau vinul rosu. Pestele gras este o sursa buna de acizi grasi omega 3 si este cunoscut pentru actiunea de scadere a colesterolului si de reducere a riscului cardiovascular.

Vinul rosu este cunoscut din vechime pentru efectele de intremare dupa boli. In prezent, consumul moderat de vin rosu este considerat benefic si in mentinerea unei bune circulatii sanguine. Este o sursa de polifenoli naturali, cu efecte antioxidante, de protectie a celulelor organismului impotriva actiunii daunatoare a radicalilor liberi.

Bacteriile probiotice sunt microorganisme vii, care, asociate unor alimente si consumate in cantitati semnificative, exercita efecte benefice asupra sanatatii umane.

Bacteriile lactice

Cel mai la indemana aliment functional, iaurtul, era vazut la inceputul secolului XX, inainte de descoperirea antibioticelor, drept leacul ideal pentru problemele intestinale. Pe atunci iaurtul era considerat un remediu impotriva diareei, o boala frecventa si deseori mortala, mai ales pentru copii. Regele Francois I al Frantei (1494 – 1547) a fost tratat cu iaurt impotriva unei tulburari intestinale infectioase rebele. In anul 1908, laureatul Premiului Nobel pentru Medicina, Ilya Metchnikoff, faimos pentru descoperirea fagocitozei si pionier in studiul imunitatii, a explicat interactiunea bacteriilor lactice din iaurt cu flora intestinala, precum si modul in care acest lucru limiteaza activitatea bacteriilor patogene prezente in flora.

Iaurturile probiotice

Dintre iaurturi, cele care contin probiotice au un rol foarte important pentru sanatatea noastra. In esenta, bacteriile probiotice sunt microorganisme vii, care, asociate unor alimente si consumate in cantitati semnificative, exercita efecte benefice asupra sanatatii umane, contribuind la intarirea sistemului imunitar si refacerea echilibrului natural al organismului.

Iaurturile probiotice contin, pe langa bacteriile obisnuite care produc fermentarea laptelui, si un adaos de bacterii din subspecii (sau tulpini) special selectionate, care actioneaza in mod natural in tubul nostru digestiv. Efectul benefic asupra sanatatii este caracteristic unei anumite tulpini de bacterii si se instaleaza in timp, dupa ingestia unei cantitati semnificative de astfel de bacterii. Consumul de iaurt probiotic (minim o portie) este necesar in mod regulat sau cel putin timp de mai multe saptamani. Bacteriile probiotice interactioneaza cu flora intestinala, ameliorand calitatea acesteia, a mucoasei intestinale sau exercitand un efect de modulare la nivelul sistemului imunitar intestinal. Astfel, putem beneficia de reglarea tranzitului intestinal lent, de un confort digestiv sporit sau de intarirea sistemului natural de aparare al organismului.

Atentie: nu toate bacteriile din aceeasi specie exercita acelasi efect benefic asupra sanatatii. Alegeti acele iaurturi pentru care efectele probiotice au fost demonstrate prin studii clinice. Producatorii lor au, desigur, interesul sa va informeze despre aceste studii, daca intr-adevar le-au realizat.

Raspunde

XHTML: Puteti utiliza urmatoarele marcaje: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>